Jak skutecznie prowadzić profil firmowy na Facebooku, Instagramie, Snapchacie?

profil firmowy na Facebooku
profil firmowy na Facebooku

Na bloga, do którego dziś się odniosę, trafiłam przez przypadek szukając inspiracji o tym, jak prowadzić profil firmowy na Facebooku. Artykuł z 82-cioma pomysłami na posty dodałam do ulubionych i co jakiś czas do nich sięgałam, ponieważ moja praca zawodowa bardzo często polegała na prowadzeniu fanpage’y różnych firm.

Ja natomiast odniosę się do tego tematu z poziomu osoby, która powierza profil firmowy na Facebooku i w innych mediach społecznościowych firmie z zewnątrz.

Wielkie przygotowania

Podczas wybierania firmy zewnętrznej przede wszystkim musimy bardzo szczegółowo przedstawić nasze oczekiwania, wymagania i cele, jakie chcemy osiągnąć. Ważne jest by przedstawić je z każdym najdrobniejszym detalem, aby zleceniobiorca posiadał komplet informacji. W przypadku niedomówień i niejasności może dojść do pomyłek, które ciężko będzie odkręcić. Trzeba też będzie przyznać się do błędów i wspólnie przeanalizować dotychczasowe prowadzenie kont w social media.

Wyciągnięcie wniosków z tego, co było zrobione dobrze, a gdzie zostały popełnione błędy jest tutaj kluczowe. Niewiele mniej pracy będzie kosztowało, gdy trzeba będzie stworzyć nowy profil firmowy na Facebooku. Trzeba przemyśleć strategię ich startu: dogodny czas czy sposób poinformowania o tym fakcie obecnych i przyszłych klientów firmy. Co ważne, aby komunikacja z klientami była spójna – nie powinniśmy zlecać pracy kilku agencjom, a jednej, która obsłuży wszystkie konta na różnych platformach społecznościowych.

Dobra agencja to skarb

Aby praca z agencją była owocna i przebiegała spokojnie należy ustalić realne i mierzalne cele: ilość publikacji w skali miesiąca, zdobytych polubień, komentarzy, przejść na stronę internetową oraz innych interakcji. Należy w konsultacji z nią wybrać grupę docelową i sposoby dotarcia do niej. Tutaj będzie trzeba określić budżet na działania płatne. Powinien on zostać oparty o raport przygotowany przez agencję, która przeanalizuje działania konkurencji oraz obmyśli strategię prowadzenia konta oraz działania antykryzysowe.

Pamiętajmy, by szczególnie na początku, nadzorować prace i nie pozwalać na samowolkę. Profesjonaliści w razie wątpliwości będą się konsultować i nie opublikują żadnych treści bez wcześniejszej narady. Będą też mieli swoje zdanie i nie będą obawiali się go wyrazić w przeciwieństwie do amatorów, którzy często bez inwencji i dyskusji wykonują to, o co ich poproszono. Warto wysłuchać propozycji pierwszych publikacji oraz obejrzeć projekty graficzne zdjęcia profilowego, zdjęcia w tle i innych materiałów.

profil firmowy na Facebooku

Nie będzie łatwo

Na początku współpracy należy przede wszystkim wykazać się zaufaniem do specjalisty, którego wybraliśmy, by prowadził nasz profil firmowy na Facebooku i w innych social media. Pierwsze publikacje będą miały za zadanie wybadać rynek i sprawdzić, czy obrana droga jest słuszna.

Trzeba uzbroić się w cierpliwość, ponieważ nie wszystkie pomysły wykonawcy przypadną nam do gustu, a mogą okazać się skuteczne. Po okresie próbnym natomiast, który powinien trwać co najmniej 3 miesiące, nadejdzie czas na wyciągnięcie wniosków i naniesienie poprawek. Obserwacja bieżących efektów pozwoli z miesiąca na miesiąc osiągać coraz lepsze efekty.

Treść czy forma? Co jest ważniejsze?

Profesjonalna agencja wysyła co tydzień lub co miesiąc action plan, czyli rozpiskę zaplanowanych publikacji wraz z przygotowanymi do nich grafikami (Skąd brać darmowe grafiki?). Nie powinny to być przypadkowe wpisy, a linie kreatywne, czyli publikacje o określonym charakterze i tematyce, aby fani wiedzieli, czego mogą się spodziewać na naszym profilu. Wpisy powinny głównie składać się z tekstu i grafiki lub materiału video czy linka do strony. Weryfikując taki plan można zgłaszać swoje uwagi lub pomysły. Warto też poinformować agencję z wyprzedzeniem o planach firmy i zmianach, jakie będą zachodzić.

Jeśli profil firmowy na Facebooku jest prowadzony w innym języku niż ojczysty, agencja powinna poprosić native speakera o weryfikację treści i poprawienie błędów. Wpisy, bez względu na język, w którym są przygotowane, powinny być poprawne stylistycznie i merytorycznie. To samo tyczy się multimediów, profesjonaliści sprawdzą czy są atrakcyjne wizualnie, przygotowane w dobrej jakości i rozdzielczości.

Pamiętajmy, że komunikacja w social media to nie tylko emisja zaplanowanych treści. Czasami trzeba coś nagle obwieścić, dlatego warto żeby agencja była dostępna wtedy, gdy zajdzie taka potrzeba. Współpraca z freelancerem, który na przykład studiuje, może przysparzać trudności w publikacji aktualności na czas.

Spokojna obserwacja wyników

Agencja w trakcie trwania kampanii na bieżąco obserwuje komentarze i odpowiada na wiadomości prywatne. Tego powinniśmy od niej oczekiwać. Ważna jest, by moderowała dyskusję i nie pozwalała jej wygasnąć. Czasem potrzebować będzie naszego wsparcia i wiedzy merytorycznej. Stała komunikacja i natychmiastowa reakcja jest wówczas kluczem do sukcesu. Po zakończonym okresie np. po miesiącu powinniśmy otrzymać raport z przeprowadzonych działań. Powinien on kończyć się wnioskami – co warto powtórzyć w przyszłości, a z czego należy zrezygnować.

profil firmowy na Facebooku

Jak widzicie, profesjonalny profil firmowy na Facebooku, Instagramie, Twitterze czy Linkiedin to efekt żmudnej i ciężkiej pracy. Aby była skuteczna, musi angażować wielu ekspertów: marketingowców, PR-owców, grafików, językoznawców. Wymaga też doświadczenia, dlatego warto zlecić to komuś, kto posiada portfolio skutecznie przeprowadzonych kampanii. Współpraca z profesjonalistami zagwarantuje sukces i pozyskanie nowych klientów. Zapobiegnie kryzysom, które lubią wybuchać z powodu niezadowolonych klientów (a każdy takich ma!) lub nieczystych działań konkurencji, na które musimy być przygotowani. Tylko dobra agencja będzie potrafiła im zapobiec lub je wyciszyć.

Komentarze:

comments

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *