Większość użytkowników Internetu nie wyobraża sobie już funkcjonowania bez mediów społecznościowych. Trendy w zakresie popularności poszczególnych portali stale się jednak zmieniają. Co obecnie króluje w internecie? TikTok, Instagram, a może Snapchat? Przedstawiamy dane.
TikTok – wybór numer jeden pokolenia Z
TikTok jest obecnie najszybciej rozwijającą się platformą społecznościową. Liczba jej użytkowników przekroczyła miliard już w trzecim kwartale 2021 roku i nadal rośnie. W Polsce korzysta z niego natomiast już kilkanaście milionów osób. Swoją nagłą popularność zawdzięcza przede wszystkim okresowi pandemii, jednak jej znaczenie nie słabnie. Wręcz przeciwnie – TikTok wyznacza nowe trendy dla wszystkich platform społecznościowych, które wzorując się właśnie na nim masowo wprowadzają możliwość dodawania wideo w krótkiej formie. Można je znaleźć już na Facebooku i Instagramie, a także na YouTube.
TikTok przyciąga głównie najmłodszych użytkowników należących do pokolenia Z. Badania wskazują, że niemal 40% Zoomersów woli używać TikToka niż przeglądarki czy map Google do wyszukiwania informacji (np. o ciekawych miejscach).
Instagram nadal trzyma się mocno
Instagram nadal może pochwalić się większą średnią liczbą użytkowników niż TikTok, choć ten zdecydowanie go goni. Starszy krewny nie poddaje się jednak bez walki. Instagram zawzięcie próbuje konkurować z TikTokiem, wprowadzając swoją wersję krótkich filmików pod nazwą Reels (pol. rolki). Tego typu treści powoli wypierają wręcz pierwotną funkcję Instagrama jako aplikacji do dzielenia się zdjęciami. Wywołuje to bunt w użytkownikach-weteranach, którzy domagają się powrotu „starej” wersji platformy. Do tego typu apeli dołączyło nawet wielu znanych influencerów, przez co Instagram wycofał się ze swoich planów postawienia „rolek” na pierwszym miejscu.
Instagram nadal jest popularny – najbardziej wśród Millenialsów. Korzysta z niego również najmłodsza generacja, choć zdecydowanie mniej intensywnie niż z TikToka.
Snapchat odrabia straty
Warto jednak zwrócić uwagę na Snapchata, którego historia jest bardzo burzliwa. Kilka lat temu był „najgorętszą” aplikacją wśród młodzieży. Później jednak na skutek niezbyt udanych zmian w funkcjach odszedł nieco w zapomnienie, tracąc wielu użytkowników. Dziś wydaje się jednak, że wraca do łask. Snapchat wzorem innych platform zapragnął ogrzać się nieco w blasku TikToka i zapewnił możliwość dodawania filmików z podkładem muzycznym. O dziwo wpłynęło to na znaczny wzrost nowych pobrań. Doszło wręcz do tego, że teraz to TikTok próbuje kopiować Snapchata, testując funkcję „w pobliżu”. Pozwala ona na oglądanie treści twórców znajdujących się nieopodal lokalizacji użytkownika.
Wydaje się, że Snapchat odrabia straty i wraca do gry, notując stabilny wzrost liczny użytkowników. Obecnie odkrywa go najmłodsze pokolenie, a największą grupę stanowią użytkownicy w wieku od 18 do 24 roku życia.
Które platformy społecznościowe królują w internecie?
Tak naprawdę trudno stwierdzić, która platforma społecznościowa jest obecnie najważniejsza, ponieważ wszystkie dzielnie walczą o użytkowników. Jeśli chcesz promować swoją firmę w social media, warto najpierw dokładnie poznać swoją grupę docelową i jej zwyczaje. Właściwy dobór platformy będzie się bowiem różnić w zależności od profilu idealnego klienta firmy. Potrzebujesz pomocy w działaniach na portalach społecznościowych? Sprawdź ofertę na stronie https://fabrykamarketingu.pl/ i skorzystaj z wieloletniego doświadczenia prawdziwych ekspertów.