Jak skutecznie prowadzić profil firmowy na Facebooku, Instagramie, Snapchacie?

profil firmowy na Facebooku
profil firmowy na Facebooku

Na bloga, do którego dziś się odniosę, trafiłam przez przypadek szukając inspiracji o tym, jak prowadzić profil firmowy na Facebooku. Artykuł z 82-cioma pomysłami na posty dodałam do ulubionych i co jakiś czas do nich sięgałam, ponieważ moja praca zawodowa bardzo często polegała na prowadzeniu fanpage’y różnych firm.

Ostatnio pojawił się tam artykuł Tomasza Smykowskiego pod tytułem Jak wygląda proces prowadzenia fanpage’a (Instagrama, innego konta social media). Autor opisał to oczywiście z poziomu praktyk stosowanych w agencji się w tym specjalizującej. Ja natomiast odniosę się do tego tematu z poziomu osoby, która powierza profil firmowy na Facebooku i w innych mediach społecznościowych firmie z zewnątrz.

Wielkie przygotowania

Podczas wybierania firmy zewnętrznej przede wszystkim musimy bardzo szczegółowo przedstawić nasze oczekiwania, wymagania i cele, jakie chcemy osiągnąć. Ważne jest by przedstawić je z każdym najdrobniejszym detalem, aby zleceniobiorca posiadał komplet informacji. W przypadku niedomówień i niejasności może dojść do pomyłek, które ciężko będzie odkręcić. Trzeba też będzie przyznać się do błędów i wspólnie przeanalizować dotychczasowe prowadzenie kont w social media. Wyciągnięcie wniosków z tego, co było zrobione dobrze, a gdzie zostały popełnione błędy jest tutaj kluczowe. Niewiele mniej pracy będzie kosztowało, gdy trzeba będzie stworzyć nowy profil firmowy na Facebooku. Trzeba przemyśleć strategię ich startu: dogodny czas czy sposób poinformowania o tym fakcie obecnych i przyszłych klientów firmy. Co ważne, aby komunikacja z klientami była spójna – nie powinniśmy zlecać pracy kilku agencjom, a jednej, która obsłuży wszystkie konta na różnych platformach społecznościowych.

Dobra agencja to skarb

Aby praca z agencją była owocna i przebiegała spokojnie należy ustalić realne i mierzalne cele: ilość publikacji w skali miesiąca, zdobytych polubień, komentarzy, przejść na stronę internetową oraz innych interakcji. Należy w konsultacji z nią wybrać grupę docelową i sposoby dotarcia do niej. Tutaj będzie trzeba określić budżet na działania płatne. Powinien on zostać oparty o raport przygotowany przez agencję, która przeanalizuje działania konkurencji oraz obmyśli strategię prowadzenia konta oraz działania antykryzysowe.

Pamiętajmy, by szczególnie na początku, nadzorować prace i nie pozwalać na samowolkę. Profesjonaliści w razie wątpliwości będą się konsultować i nie opublikują żadnych treści bez wcześniejszej narady. Będą też mieli swoje zdanie i nie będą obawiali się go wyrazić w przeciwieństwie do amatorów, którzy często bez inwencji i dyskusji wykonują to, o co ich poproszono. Warto wysłuchać propozycji pierwszych publikacji oraz obejrzeć projekty graficzne zdjęcia profilowego, zdjęcia w tle i innych materiałów.

Nie będzie łatwo

Na początku współpracy należy przede wszystkim wykazać się zaufaniem do specjalisty, którego wybraliśmy, by prowadził nasz profil firmowy na Facebooku i w innych social media. Pierwsze publikacje będą miały za zadanie wybadać rynek i sprawdzić, czy obrana droga jest słuszna. Trzeba uzbroić się w cierpliwość, ponieważ nie wszystkie pomysły wykonawcy przypadną nam do gustu, a mogą okazać się skuteczne. Po okresie próbnym natomiast, który powinien trwać co najmniej 3 miesiące, nadejdzie czas na wyciągnięcie wniosków i naniesienie poprawek. Obserwacja bieżących efektów pozwoli z miesiąca na miesiąc osiągać coraz lepsze efekty.

Treść czy forma? Co jest ważniejsze?

Profesjonalna agencja wysyła co tydzień lub co miesiąc action plan, czyli rozpiskę zaplanowanych publikacji wraz z przygotowanymi do nich grafikami (Skąd brać darmowe grafiki?). Nie powinny to być przypadkowe wpisy, a linie kreatywne, czyli publikacje o określonym charakterze i tematyce, aby fani wiedzieli, czego mogą się spodziewać na naszym profilu. Wpisy powinny głównie składać się z tekstu i grafiki lub materiału video czy linka do strony. Weryfikując taki plan można zgłaszać swoje uwagi lub pomysły. Warto też poinformować agencję z wyprzedzeniem o planach firmy i zmianach, jakie będą zachodzić.

Jeśli profil firmowy na Facebooku jest prowadzony w innym języku niż ojczysty, agencja powinna poprosić native speakera o weryfikację treści i poprawienie błędów. Wpisy, bez względu na język, w którym są przygotowane, powinny być poprawne stylistycznie i merytorycznie. To samo tyczy się multimediów, profesjonaliści sprawdzą czy są atrakcyjne wizualnie, przygotowane w dobrej jakości i rozdzielczości.

Pamiętajmy, że komunikacja w social media to nie tylko emisja zaplanowanych treści. Czasami trzeba coś nagle obwieścić, dlatego warto żeby agencja była dostępna wtedy, gdy zajdzie taka potrzeba. Współpraca z freelancerem, który na przykład studiuje, może przysparzać trudności w publikacji aktualności na czas.

Spokojna obserwacja wyników

Agencja w trakcie trwania kampanii na bieżąco obserwuje komentarze i odpowiada na wiadomości prywatne. Tego powinniśmy od niej oczekiwać. Ważna jest, by moderowała dyskusję i nie pozwalała jej wygasnąć. Czasem potrzebować będzie naszego wsparcia i wiedzy merytorycznej. Stała komunikacja i natychmiastowa reakcja jest wówczas kluczem do sukcesu. Po zakończonym okresie np. po miesiącu powinniśmy otrzymać raport z przeprowadzonych działań. Powinien on kończyć się wnioskami – co warto powtórzyć w przyszłości, a z czego należy zrezygnować.

Jak widzicie, profesjonalny profil firmowy na Facebooku, Instagramie, Twitterze czy Linkiedin to efekt żmudnej i ciężkiej pracy. Aby była skuteczna, musi angażować wielu ekspertów: marketingowców, PR-owców, grafików, językoznawców. Wymaga też doświadczenia, dlatego warto zlecić to komuś, kto posiada portfolio skutecznie przeprowadzonych kampanii. Współpraca z profesjonalistami zagwarantuje sukces i pozyskanie nowych klientów. Zapobiegnie kryzysom, które lubią wybuchać z powodu niezadowolonych klientów (a każdy takich ma!) lub nieczystych działań konkurencji, na które musimy być przygotowani. Tylko dobra agencja będzie potrafiła im zapobiec lub je wyciszyć.

Jak skutecznie prowadzić profil firmowy na Facebooku

Komentarze:

comments