Dlaczego biegacze piją sok z buraków?

Cudowne właściwości buraka są nam znane od zawsze. Mama wpychała je w nas od małego i choć nie zawsze nam smakowały, nasza rodzicielka wiedziała co robi. Warzywo jest niesamowicie zdrowe, zawiera dużo witaminy C, żelaza, wapnia, magnezu, potasu i kwasu foliowego. Czy bogactwo mikroelementów jest odpowiedzią na pytanie: dlaczego biegacze piją sok z buraków ?

Wiele funkcji prozdrowotnych

Warzywo działa antynowotworowo dzięki przeciwutleniaczom nazywanym antocyjanami. Pomaga walczyć z anemią, odbudować odporność organizmu po chemioterapii. Jest obfity w silne związki antyoksydacyjne takie jak betaina, która spowalnia proces starzenia się oraz zapobiega rozwojowi chorób cywilizacyjnych. Obniża ciśnienie krwi, czyli chroni nasze serce przed atakami za sprawą mnogości azotanów. Poprawia kondycję, wydajność mięśni oraz nie pozwala poddać się zmęczeniu.

Sok z buraków

Pomimo słodkiego smaku buraki nie są bardzo kaloryczne

Około 44 kalorii na 100 gram produktu to niewiele. Jednak posiadają wysoki indeks glikemiczny (64), dlatego nie są zalecane do spożycia cukrzykom. Najzdrowsze są oczywiście w surowej formie, szczególnie podczas wiosennych i jesiennych przesileń, kiedy brak nam energii i dopada nas znużenie. Te informacje przekonały mnie do tego, by jak najczęściej sięgać po szklankę świeżo wyciskanego soku. Wprawdzie smak samego buraka nie zawsze mi podchodził dlatego…

znalazłam na niego sposób

Sok wyciskam w równej proporcji – 3 buraki i 3 jabłka. Do tego dodaję 2 plastry cytryny, by trochę zakwasić smak i 2 centymetrowe kawałki imbiru, które go wyostrzają. W takiej formie mogę go wypić w każdych ilościach, a że uwielbiamy pić świeżo wyciskane soki to już wiecie (Dlaczego jesteśmy zakochani… w sokach).

Sok z buraków

Ale dlaczego biegacze piją sok z buraków?

Okazuje się, że jest on uważany za legalny doping. Zwiększa wydolność organizmu i pozwala poprawić wyniki sportowe metodą naturalną, a nie z pomocą substancji farmakologicznych. To sprawia, że nie wywołuje skutków ubocznych, nie ingeruje w pracę organizmu, a pozwala wydłużyć trening oraz ćwiczyć bardziej intensywnie.

Wydolność i zdolność do regeneracji gwarantują witaminy. Azotany rozszerzają naczynia krwionośne, co skutkuje większym ukrwieniem serca i dotlenieniem mięśni podczas wysiłku fizycznego. Co za tym idzie, zmęczenie dopada nas trochę później pozwalając na wydłużenie treningu. Na portalach biegowych przeczytamy, że dzienne spożycie pół litra mikstury ze świeżego buraka na 3 godziny przed treningiem zwiększa wydolność aż o 16%, a szybkość o 3,5%. Najbardziej spektakularne efekty zauważają u siebie amatorzy, czyli osoby mało lub średnio wytrenowane.

Świeżo wyciskany sok jest naturalnie mętny

Pozwala najszybciej przyswoić witaminy i mikroelementy. Jego smak, jeśli jest zbyt „buraczany” można rozcieńczyć jabłkami, marchewką, cytryną, pietruszka, selerem. Można także doprawić imbirem, pieprzem cayenne lub kurkumą. Sposobów jest wiele, wystarczy tylko uruchomić wyobraźnię.

Sok z buraków

Co ważne, sok z buraków pozytywnie działa nie tylko na biegaczy, ale na wszystkich sportowców wytrzymałościowych, czyli także na kolarzy czy pływaków. Pamiętajmy o nim podczas zakupów, wszakże to tania i dostępna przez cały rok bomba witaminowa.

Komentarze:

comments